Amatorzy

Wybór roweru szosowego dla amatora

źr. bikester.pl

Jeśli pandemia przyniosła coś pozytywnego, to zdecydowanie będzie to moda na rowery. Po wielkim deficycie produktów w sklepach spożywczych przy pierwszym lockdownie w marcu przyszły z czasem problemy z dostępnością rowerów, bo każdy upatrywał w nich okazji do wyrwania się na zewnątrz i z dala od ludzi. Minęło wiele miesięcy, ci podchodzący ambitnie do postanowienia „w kwarantannie będę więcej się ruszać” dawno już zrezygnowali, a na polu pozostali amatorzy, którym faktycznie spodobał się rower jako podstawowy środek lokomocji i którzy, pomimo nadchodzącej zimy, z zapałem szukają nowego modelu szosowego na kolejny sezon. Na co, jako amator, warto zwrócić uwagę wybierając swój pierwszy rower szosowy i dlaczego zima to dobry pomysł na zakupy?

Jaką szosę wybrać na początek?

Wygoda roweru szosowego zależy od tego jak dobrze dopasujesz go do swoich parametrów. W sieci znajdziesz wiele kalkulatorów pozwalających obliczyć optymalny rozmiar ramy, ale z naszej perspektywy najlepszą zasadą jest kierowanie się tabelami producentów – szosa szosie nie równa. Rozmiary ram w rowerach szosowych są regulowane przez Międzynarodową Unię Kolarską i w przeciwieństwie do innych rowerów, w szosach nie są podawane w calach.

 Wielkość ramy szosowej dobieraj do długości nóg i swojego wzrostu, pamiętając że każdy rower szosowy wymusi pozycję bardziej pochyloną niż na rowerze MTB czy trekkingowym. Szosa nie może być jednak na tyle wielka, żeby jazda w takiej pozycji nie wydawała się bezpieczna.

Od początku musisz zastanowić się też czego tak naprawdę oczekujesz po rowerze szosowym, bo wśród dostępnych opcji znajdziesz i typowe kolarzówki, i rowery gravelowe, a także modele triathlonowe oraz elektryczne. Wszystkie będą miały pewne cechy charakterystyczne wpływające na komfort jazdy i osiągane wyniki – jeśli poruszasz się na co dzień po szosie, ale wiesz że istnieje perspektywa wypadu np. żwir, rower gravelowy może być nieco lepszą opcją.

Zwróć też uwagę na wagę roweru – szosy są z reguły lżejsze, bo nie mają wielu zbędnych akcesoriów, ale zależnie od materiału wykonania mogą nie być lekkie jak piórko. Na koniec warto wspomnieć też o mechanizmie korbowym – na komfort jazdy wpłynie ilość zębów na tarczy (dla początkujących poleca się 50 na dużej tarczy i 34 na małej tarczy), dopasowana do szybkiej jazdy po płaskim terenie lub tras z większą ilością podjazdów.

Zakupy online: czy to się w ogóle opłaca?

Trudno w obliczu pandemii nie poruszyć kwestii zakupu rowerów online. Dla tych bardziej wprawionych decyzja może wydawać się dość oczywista – sklepy internetowe dają większy wybór i atrakcyjniejsze ceny, a jeśli potrafisz mierzyć ramy rowerowe i rozpoznać tę najlepszą bez przymiarki, nie ma właściwie potrzeby wybierać się osobiście do salonu rowerowego.

W przypadku amatorów sprawa wygląda trochę inaczej, czego efektem są często spotykane, kompletnie nietrafione rowery szosowe w rękach tych, którzy po kilku jazdach uznają je za ultra niewygodne i nienadające się do jazdy. Nasza rada: cierpliwości. Wybór roweru szosowego to nie zakup codziennego roweru do jazdy po mieście i umiejętność dopasowania go do siebie ma tu naprawdę ogromne znaczenie.

W pierwszej kolejności radzimy zacząć od sklepów, w których wybór modeli jest naprawdę szeroki. W sklepie Bikester znajdziesz teraz wiele ciekawych ofert w różnych półkach cenowych, z szansą porównania ich parametrów na spokojnie, bez presji ze strony sprzedawcy próbującego wcisnąć Ci rower, za który ma najwyższą marżę. Wybierz kilka modeli z interesującej Cię półki cenowej i sprawdź dokładnie ich parametry – dostępne rozmiary, materiały, napęd, hamulce.

Dopiero mając wstępne pojęcie o tym jakiej wielkości rower potrzebujesz i na jakie parametry możesz sobie realnie pozwolić, zwróć uwagę na estetykę – nie trudno ukryć, że wygląd jest często faktorem decydującym. Nie inwestuj w szosę z najwyższej półki zaobserwowaną u czołowych kolarzy, jeśli wsiadasz na tego typu rower po raz pierwszy a swój wybór opierasz tylko na opiniach innych – o ile warto zaczerpnąć porady bardziej doświadczonych, bez dopasowania roweru pod siebie nie będziesz czerpać przyjemności z jazdy.

Popularne

To Top